Ordonanță de urgență privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însoțite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului în domeniul relațiilor de muncă, și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
De cine a fost data legea: Guvernul României
Guvernul României -- Ordonanță ORDONANTE ȘI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANTĂ DE URGENTĂ privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însotite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului în domeniul relatiilor de muncă, și pentru modificarea și completarea unor acte normative Digitalizarea relatiilor de muncă, în sensul utilizării semnăturii electronice avansate sau calificate însotite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului în toate documentele necesare desfășurării acestora și simplificarea mecanismelor de desfășurare a telemuncii, inclusiv în ce privește sănătatea și securitatea în muncă, reprezintă o măsură importantă asumată de Ministerul Muncii și Protectiei Sociale prin Programul de guvernare. Tinând cont de evolutia pietei fortei de muncă și a relatiilor angajator-angajat și având în vedere necesitatea instituirii unor relatii de muncă mai flexibile, care să asigure crearea conditiilor pentru dezvoltarea mediului de afaceri, concomitent cu asigurarea nivelului de protectie a salariatilor, în considerarea faptului că Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca act fundamental care reglementează relatiile de muncă din România, trebuie să reflecte realitatea economică în cadrul căreia se manifestă aceste relatii și în același timp trebuie să răspundă necesitătilor pietei muncii în contextul crizei economice actuale și cu anticiparea corectă a evolutiilor următoare, având în vedere dreptul angajatorului de organizare și functionare a unitătii, tinând cont de faptul că relatiile de muncă se bazează pe principiul consensualitătii și al bunei-credinte, tinând cont de faptul că modificările induse de evolutiile tehnologice rapide reprezintă provocări considerabile pentru o piată a muncii care evoluează într-un ritm alert, având în vedere nevoia de eficientizare și îmbunătătire continuă a relatiilor de muncă, precum și necesitatea simplificării procedurilor specifice activitătii de resurse umane, se impune reglementarea posibilitătii angajatorului de a utiliza semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului la încheierea contractului individual de muncă/actului aditional la contract și altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, în considerarea faptului că introducerea măsurilor propuse creează avantaje în domeniul relatiilor de muncă prin reglementarea unor măsuri de necesitate imediată pentru desfășurarea în bune conditii a muncii la distantă, respectiv munca la domiciliu și telemunca, tinând cont de faptul că neluarea acestor măsuri ar avea drept consecintă aparitia unor mari dificultăti în aplicarea practică a muncii la distantă, luând în considerare lipsa unui cadru normativ adaptat la schimbările de pe piata muncii care a determinat ca în domeniul relatiilor de muncă și al securitătii și sănătătii în muncă utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate însotite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului să fie lipsită de aplicabilitate, având în vedere necesitatea asigurării predictibilitătii și sigurantei circuitului juridic în domeniul relatiilor de muncă, luând în considerare importanta deosebită prin care utilizarea acestor instrumente moderne vine în sprijinul atât al angajatilor, cât și al angajatorilor și flexibilizează și simplifică relatiile de muncă în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 și al necesitătii păstrării distantării sociale, având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicării unor măsuri de protectie socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariatilor și angajatorilor în contextul situatiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării fortei de muncă, s-a constatat necesitatea unei mai mari flexibilităti a timpului de muncă atât pentru angajati, cât și pentru angajatori, ceea ce poate determina nevoia încheierii mai multor acte aditionale la contractele individuale de muncă. Potrivit datelor furnizate de Inspectia Muncii, în luna martie 2020, în registrul general de evidentă a salariatilor erau înregistrate 50.577 de contracte individuale de muncă cu clauză de telemuncă, în luna decembrie a aceluiași an erau înregistrate 383.300, iar în luna martie 2021 sunt 394.415 de astfel de contracte de muncă. În acest sens, flexibilizarea și adaptarea relatiilor de muncă la realitătile socioeconomice actuale în raport cu evolutia dinamică a pietei muncii, care în contextul crizei economice întâmpină numeroase dificultăti, sunt apreciate ca oportune și necesare. De asemenea, tinând cont de faptul că în continuare se mentin regulile de distantare fizică, inclusiv la locul de muncă, context în care telemunca este o solutie dezirabilă, este necesară sprijinirea angajatorilor în a utiliza forme alternative de muncă și de a simplifica procedurile specifice activitătii de resurse umane. În contextul epidemiologic actual trebuie luate măsuri urgente care să aibă un impact pozitiv pe piata muncii și care să tină cont de actiunile din planul sănătătii publice, concomitent cu limitarea sau întreruperea activitătilor socioeconomice, este necesar să fie implementate o serie de măsuri și în România, neluarea unor măsuri urgente, cu caracter exceptional, în domeniul social și economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra situatiei angajatilor și altor categorii de persoane, în actualul context epidemiologic. În contextul epidemiologic actual s-a intensificat modalitatea de desfășurare a activitătilor prin mijloace de comunicare la distantă, MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I , Nr. 474/6.V.2021 2așadar, criza provocată de pandemie a accelerat telemunca, care a fost un sprijin real pentru anumite sectoare de activitate. Având în vedere că tendinta de a lucra de la distantă va fi vizibilă în multe aspecte ale vietii noastre și de acum încolo, luând în considerare faptul că telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei și comunicatiilor, în considerarea faptului că activitatea de telemuncă are un caracter specific, desfășurându-se de la distantă, și nu într-un loc de muncă organizat de angajator, având în vedere faptul că prevederile existente incumbă angajatorului obligatia de a asigura telesalariatului primirea unei instruiri suficiente și adecvate în domeniul securitătii și sănătătii în muncă, în special sub formă de informatii și instructiuni de lucru, specifice locului de desfășurare a activitătii de telemuncă, întrucât este dificil de precizat/stabilit a priorilocul de muncă al telesariatului, răspunderea angajatorului cu privire la instruirea salariatilor trebuie să fie raportată la caracterul deosebit al activitătii de telemuncă, întrucât pentru buna desfășurare a relatiilor de muncă, participantii la raporturile de muncă se consultă reciproc, în conditiile legii și ale contractelor colective de muncă, având în vedere că dispozitia referitoare la instruirea în format electronic este o alternativă ce poate fi sau nu adoptată de către angajatori, tinând cont de faptul că angajatorul are obligatia de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă, iar în cadrul responsabilitătilor sale, angajatorul este obligat să ia și măsurile necesare pentru informarea și instruirea lucrătorilor, tinând cont de riscurile de a pierde salariati care reclamă nevoia adaptării relatiilor de muncă la noile realităti economice, sociale și tehnologice, având în vedere nevoia de eficientizare și îmbunătătire continuă a relatiilor de muncă, precum și necesitatea adaptării la modificările induse de evolutiile tehnologice, considerăm că este necesar să se permită angajatorului realizarea instruirii lucrătorilor și prin mijloace electronice, ca alternativă la solutia legislativă actuală. Având în vedere preocupările la nivel european privind noile forme de muncă, precum și măsurile stabilite în contextul actual, în scopul asigurării sănătătii și securitătii lucrătorilor, și luând în considerare politica de digitalizare și folosirea mijloacelor de comunicare electronică, apreciem necesară adoptarea unor măsuri adecvate. Tinând cont de faptul că neadoptarea unor astfel de măsuri, în contextul celor mai sus mentionate, ar putea duce la crearea unor dificultăti în procesul de instruire în domeniul securitătii și sănătătii în muncă în general, proces care are ca scop dobândirea de către lucrători a cunoștintelor necesare pentru ca activitatea lor să se desfășoare cu respectarea măsurilor de prevenire stabilite în functie de riscurile identificate la locurile de muncă, pentru protejarea sănătătii, vietii, integritătii fizice și psihice a acestora, precum și a altor persoane participante la procesul de muncă. În considerarea faptului că elementele de mai sus se constituie într-o situatie de urgentă și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată, Guvernul Românieiadoptă prezenta ordonantă de urgentă. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I , Nr. 474/6.V.2021 3 Art. I.— Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează: 1. La articolul 16, după alineatul (1) se introduc șapte noi alineate, alineatele (1 1 )—(1 7 ), cu următorul cuprins: a(1 1 ) Părtile pot opta să utilizeze la încheierea contractului individual de muncă/actului aditional la contract, după caz, semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului. (1 2 ) Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului individual de muncă, în conditiile stabilite prin regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii. (1 3 ) Contractele individuale de muncă și actele aditionale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însotite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, precum și înscrisurile/ documentele din domeniul relatiilor de muncă se arhivează de către angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicată, și ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată, și vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, la solicitarea acestora. (1 4 ) Forma scrisă a înscrisurilor cerute de prezenta lege se consideră îndeplinită și dacă înscrisul este întocmit în formă electronică și este semnat cu semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată, însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, în conditiile legii. (1 5 ) În raporturile angajatorului cu institutiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de muncă/securitătii și sănătătii în muncă, angajatorul poate utiliza semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat. (1 6 ) Angajatorul nu poate obliga persoana selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul să utilizeze semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, la încheierea contractului individual de muncă/actului aditional la contract sau a altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, după caz. (1 7 ) La încheierea contractului individual de muncă/actului aditional la contract sau a altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, după caz, părtile trebuie săutilizeze același tip de semnătură, respectiv semnătura olografă sau semnătura electronică avansată sau calificată, însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat.” 2. La articolul 17 alineatul (3), după litera n) se introduce o nouă literă, litera o), cu următorul cuprins: ao) procedurile privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate însotite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.” 3. La articolul 110, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: a(3) Salariatii cu munca la domiciliu au obligatia de a respecta și de a asigura confidentialitatea informatiilor și documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu.” Art. II.— Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitătii de telemuncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 2 aprilie 2018, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 2, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: aa) telemuncă— forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei și comunicatiilor;”. 2. La articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: a(3) Angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului în principal prin utilizarea tehnologiei informatiei și comunicatiilor, în conditiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în conditiile legii.” 3. La articolul 5 alineatul (2), litera c) se abrogă. 4. La articolul 7, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: ac) să asigure conditii pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securitătii și sănătătii în muncă, în special sub formă de informatii și instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru.” 5. La articolul 8 alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins: af) să respecte și să asigure confidentialitatea informatiilor și documentelor utilizate în timpul desfășurării activitătii de telemuncă.” Art. III.— După alineatul (3) al articolului 21 din Legea securitătii și sănătătii în muncă nr. 319/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 26 iulie 2006, cu modificările ulterioare, se introduc două noi alineate, alineatele (4) și (5), cu următorul cuprins: a(4) Dovada instruirii prevăzută la art. 20 poate fi realizată în format electronic sau pe suport hârtie în functie de modalitatea aleasă de către angajator, stabilită prin regulamentul intern. (5) În cazul folosirii variantei în format electronic prevăzute la alin. (4), dovada instruirii trebuie să fie semnată cu semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată însotită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.” Art. IV.— (1) Notiunile de semnătură electronică avansată, semnătură electronică calificată, marcă temporală electronică sau marcă temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat, utilizate în cuprinsul actelor normative care fac obiectul art. I—III din prezenta ordonantă de urgentă, au întelesul dat de dispozitiile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzactiile electronice pe piata internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE. (2) Angajatorul poate suporta, în vederea îndeplinirii obligatiilor legale mentionate în prezenta ordonantă de urgentă, cheltuielile pentru achizitionarea semnăturilor electronice avansate sau semnăturilor electronice calificate însotite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, utilizate pentru semnarea înscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de muncă/securitătii și sănătătii în muncă. (3) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, Ministerul Muncii și Protectiei Sociale va supune spre adoptare Guvernului proiectul de hotărâre pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitătii și sănătătii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările și completările ulterioare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I , Nr. 474/6.V.2021 4 PRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎTU Contrasemnează: Ministrul muncii și protectiei sociale, Raluca Turcan Ministrul cercetării, inovării și digitalizării, Ciprian-Sergiu Teleman Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Ministrul afacerilor externe, Bogdan Lucian Aurescu Ministrul finantelor, Alexandru Nazare București, 5 mai 2021. Nr. 36.MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I , Nr. 474/6.V.2021 5 PRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎTU Contrasemnează: GUVERNUL ROMÂNIEI. a); b); c); d); e); f); g); h); i); j); k); l); m)Ultima actualizare: 2024-02-05 16:26:09
Data adaugarii:2023-12-06 04:19:39
Pentru sugestii/colaborari ne puteti contacta la 0728 787 372.
Pentru colaborari, putem ajuta pe partea de digitalizare SSM, sau software facut la comanda (website, aplicatii, automatizari etc)